La incidència de la crisi econòmica en les indústries culturals i creatives: el cas d’Aragó
Les indústries culturals i creatives (ICC) tenen un escàs impacte a Aragó, i, en general, tots els subsectors que les conformen han sofert durant la crisi un notable descens en els seus principals indicadors econòmics. Aquesta és la conclusió principal d’un article publicat en la Revista Llatina de Comunicació Social, número 72, que analitza els resultats del Model Estadístic LOCALCOM de les Indústries Culturals i Creatives (MELICC) en la comunitat autònoma aragonesa.
L’article descriu els efectes de l’última crisi econòmica sobre les indústries culturals i creatives, ajuda a calibrar l’impacte econòmic i social d’aquestes indústries i aporta dades homologables sobre les ICC i la seva evolució. El període d’estudi abasta des del 2008, any de bonança encara, fins a 2014, en què es va frenar la forta caiguda econòmica d’anys anteriors. S’ha treballat sobre dades estadístiques oficials, obtinguts en exclusiva per al projecte, en quatre variables de referència (xifra de negoci, valor afegit brut, ocupació i nombre d’empreses) per a set subsectors ICC (Arquitectura; Arts escèniques; Arts visuals; Audiovisual; Biblioteques, arxius i museus; Llibres i premsa; i Publicitat).
Aquest article, signat pels investigadors José-Juan Verón, Ricardo Zugasti i Fernando Sabés, forma part dels resultats del projecte CSO2013-42822R La transformació de les indústries culturals i creatives a Espanya: canvi digital, competitivitat, ocupació i contribució al benestar social en l’Horitzó 2020, desenvolupat pel grup LOCALCOM i finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat.